Rondje Drenthe 20 september 2014

• 16 maart 2015

Door Sjef van Ham

Enkele weken eerder dan te doen gebruikelijk zaterdag 20 september jl. het tourseizoen afgesloten met een rondje Drenthe. ’s Ochtends tegen negenen verzamelden zich 3 vermetele dames, 23 heren uit alle geledingen van de club en 2 ervaren chauffeurs aan de Bunschotenlaan 77 voor de start van deze laatste ronde in 2014. Door omstandigheden gedwongen hees Koert zich op de bank om de groep een hart onder de riem te steken, en dat deed hij zo voortreffelijk dat bijna werd vergeten een groepsfoto te maken. Hier bleek weer eens hoe moeilijk het is de routine erin te houden bij afwezigheid van Ben. In de schimmigheid van de ochtend besloten Rien en Anton dat 1 chauffeur wel voldoende was voor vandaag, en klom ook Anton op de fiets, zogenaamd om de dames te begeleiden op hun geplande terugtocht na de koffie in Uffelte. Het eerste gedeelte van de rit was zo mistig dat de snelheid er op moest worden aangepast, en dit gaf alle deelnemers de kans uitgebreid bij te kletsen dan wel met elkaar kennis te maken. Wegens wegafsluitingen hadden de voorrijders het even moeilijk rondom Heetveld, maar met wat extra bochtjes belandden we toch ten noordoosten van de Wieden. Landschappelijk viel er nog niet veel te genieten, maar dat kon de organisatoren niet worden aange-rekend. Na bijna 2 uur fietsen werd Uffelte bereikt waar de geur van verse koffie van Freek en Roelie Schenkel ons tegemoet walmde. Kennelijk werd Ina hierdoor zo overvallen, of was het de aanblik van de kastelein, dat zij vergat de toeclips tijdig te ontgren-delen. Het kettingwiel stond de rest van de dag prominent afgetekend op haar kuit. Gelukkig werd de pijn verzacht door meer dan voortreffelijke appeltaart, waar iedereen zich aan tegoed kon doen. Gesterkt door deze uitstekende ravitaillering, en waarschijnlijk ook aangemoedigd door het tot dusver sociale tempo van het peloton, herzagen de dames en Anton hun oorspronkelijke plan om via een korte route terug te fietsen naar Emmeloord. Allen kozen strategisch positie, lieten het wind happen over aan de liefhebbers en gleden ogenschijnlijk moeiteloos door weilanden en maisakkers, die gaandeweg plaats maakten voor steeds mooier wordende Drentse dreven. Via Dwingeloo, Geeuwenbrug en Hoogersmilde deden we Appelscha aan, waar we even stopten voor een broodje. Hierna werden de niet-Drenten in de groep volledig zoek gereden. Dit niet in de zin dat het tempo niet meer te volgen was, dat wilde wel. Maar er werden weggetjes en gehuchten aangedaan waar zelfs de beste aardrijkskundeleraar van Drenthe nog nooit van heeft gehoord. Ongelofelijk wat Koert en Anneke ons op deze tocht aan authentiek Drents hebben voorgeschoteld. Klap op de vuurpijl was de kudde schapen waar het peloton in smoorde. (Koert weigert tot heden te onthullen hoe hij de herder zover gekregen heeft; deze liet zich wijselijk niet zien.) Na de zoveelste klinkerstrook kwam na Steenwijkerwold gelukkig weer de uitgestrektheid van de polder in zicht en werden de beentjes gestrekt voor de laatste kilometers. Soms is dit zicht zo ontmoedigend dat gespeeld wordt met de gedachte van opgeven, maar afgestapt slaat de stemming dan toch weer om en wordt de rit alsnog helemaal uitgereden. Petje af, en dank aan de oplettendheid van Rien en Jaap. Iets na drieën terug in Emmeloord wordt deze rit, 145 km in 5.14 uur, geheel in stijl afgesloten met een drankje en een hapje aan de Bunschotenlaan.
Met dank aan de organisatoren!