Introductie

Op een zondagmiddag in het voorjaar van 1997 bij Sportclub Emmeloord hebben Jaap van der Est, Ben Helmink en Arie van der Burg (allen oudvoetballers) de koppen bij elkaar gestoken en afgesproken om één keer per week met elkaar te gaan fietsen. Er werd gestart met ongeveer 10 personen en een allegaartje aan fietsen en fietskleding. Langzamerhand sloten zich steeds meer fietsers aan en werden de outfit en het materiaal steeds “professioneler”. Fietsclub Emmeloord was geboren. De fietsclub is inmiddels gegroeid naar 150 leden (2012). Er zijn op dit moment vijf niveaugroepen, te weten: A – B – C – D (dames) – E (vutters) groep. Elke maandag- en dinsdagavond, van eind maart tot begin oktober, fietsen de deelnemers van de A-, B-, C- en D-groep met elkaar in groepsverband. De E-groep (meest B en C fietsers) fietst ook op vrijdagmorgen en in het voor- en naseizoen als er niet meer op maandag- en dinsdagavond wordt gefietst, gaat deze groep naar de woensdagmiddag (zie voor meer informatie: Fietsavonden). Ook wordt er in clubverband deelgenomen aan toertochten zoals de Tulpenronde, de Amstel Gold Race, Limburgs Mooiste, Luik-Bastenaken-Luik etc.
Elk jaar gaan één of meerdere groepen naar het buitenland om een week in het hooggebergte te fietsen. Daarnaast organiseert de club zelf voor de leden diverse tochten, namelijk:

• het rondje IJsselmeer van circa 210 km;
  • de Achterhoekse heuveltocht van circa 170 km;
  • het rondje Salland van circa 115 km;
  • het rondje Drenthe van circa 125 km.

Schrik niet van de enorme afstanden. Als je goed getraind bent, kan iedere fietser dit aan. In het winterseizoen, als iedereen zijn of haar conditie op peil houdt met spinnen, schaatsen, mountainbiken etc., wordt er een zogenaamde fietsavond georganiseerd. Er vindt dan een evaluatie plaats van het afgelopen jaar, er wordt vooruitgeblikt naar het nieuwe seizoen en de personen die de meeste km’s in de diverse groepen gereden hebben, worden in het zonnetje gezet. Elk jaar komt een prominent (ex)sporter (meestal een oud wielrenner) zijn of haar verhaal vertellen. Tot nu toe waren dat Henk Lubberding, Annie Borkinck, Maarten Ducrot, Jeroen Wielaert (journalist), Gert Jacobs, Jan Maarten Heideman en Han Dijkstra (verslaggever).

De fietsclub Emmeloord is niet een officiële fietsclub, maar heeft op dit moment wel circa 150 personen die min of meer regelmatig met elkaar fietsen.
In principe kan iedereen meedoen. Wel is het een voordeel als je enige ervaring hebt met het fietsen in een groep, terwijl het fietsen op een racefiets en het dragen van een helm verplicht is. Als je nog vragen hebt, dan kun je die stellen via: info@fietsclubemmeloord.nl

Van alle deelnemers wordt voor het dekken van allerlei kosten gedurende het seizoen een eenmalige bijdrage gevraagd van € 5,00.

Tot ziens op een van onze fietsavonden.