Rondje IJsselmeer zaterdag 24 mei 2014

• 16 maart 2015

7.00 uur 24 mei 2014.
De wekker gaat en ik denk: Waarom gaat ie zo vroeg? Tuurlijk! We fietsen vandaag met Fietsclub Emmeloord het rondje IJsselmeer!! Ik kijk nog even op m’n telefoon naar de weersvoorspellingen en zie dat de neerslagverwachting vanaf 10.00 uur tot 18.00 uur 60% is en denk: Waardeloos, maar…wie A zegt, moet ook B zeggen!!! Het kàn meevallen… kom op, we gaan gewoon! (en achteraf bezien: het víel mee!!! We hebben super weer gehad!)
Om 7.45 werden we verwacht bij de woning van Koert en Anneke met 27 andere renners, die allemaal verwachtingsvol waren voor hun rondje IJsselmeer. Natuurlijk werd er eerst een groepsfoto gemaakt, waarna we hoopvol van start gingen. Na 37 km gefietst te hebben, stond er heerlijk koffie met appelgebak klaar bij de Houtsluizen in Lelystad, waarna wij moedig onze fietstour voortzetten richting Den Oever. In Den Oever stond, in het gebouw van Rijkswaterstaat, een heerlijke lunch voor ons klaar. Verse broodjes met goed beleg, bananen, zuivel, eitjes; kortom…. Alles wat je lichaam met zo’n toertocht goed kan gebruiken! We konden hier allemaal goed aansterken om vervolgens onze rit voort te zetten richting Koudum.
Hoewel de weersvooruitzichten ongunstig waren, waren de weergoden ons welgezind, en hielden we droog weer en…, warempel… de wind leek wel met ons mee te draaien! Zelfs op de afsluitdijk hadden we het windje mee! Nu moet je niet denken: appeltje eitje, zo’n rit, want iedereen die ‘m gefietst heeft weet dat dat echt niet zo is. Op een gegeven moment krijg je toch wel last van je rug, schouders, en misschien ook nog je kont. Maar…. dan moet je toch nog een aardig stukje fietsen.
Eenmaal in Koudum aangekomen werden we door de volgauto opgewacht met cola en versnaperingen. Super! Volledig aangesterkt konden wij, stoere renners, onze tocht vervolgen richting Emmeloord, waar we, eenmaal aangekomen bij het huis van Koert en Anneke, ons heerlijk konden laven aan het bier (voor mij een rosétje) en allerlei lekkere versnaperingen. Eén ding werd wederom bevestigd (ha ha)….. kerels die kunnen fietsen, …. kunnen ook heel gezellig bier drinken! Wat was het gezellig met z’n allen! Heerlijk genoten in de tuin van Koert en Anneke.
Maar….. realiseren we ons wel dat het echt super is, dat Koert en Anneke alle voorbereidingen hebben getroffen voor deze dag! En dat er een volgauto met bemanning was, die onmisbaar was, en dat ook Ben de nodige werkzaamheden heeft gehad voor de voorbereiding en registratie van alle ritten! Dat het gewoon leuk is, dat er foto’s gemaakt worden van “onze rit”, en dat het zoooo gastvrij is van Koert en Anneke, dat er ca. 30 lompe kerels in hun tuin mogen neer strijken!
Ik denk dat ik namens alle leden daarom mag zeggen: Koert, Anneke, Ben, Anton, en buurman van Koert (sorry, ik weet niet hoe je heet), bedankt, voor de hulp en organisatie van deze onvergetelijke dag!