Weekend Zuid-Limburg 8, 9 en 10 mei 2015

• 16 maart 2015

Het afgelopen weekend van 8, 9 en 10 mei hebben Sjef, Paul, Niko, Rob , Ad en Arie door het prachtige Zuid-Limburgse landschap gefietst en bijna alle “bergen”  beklommen. We verbleven in een prima hotel in Slenaken, vlakbij de Loorberg. De eerste dag , vrijdagmiddag, hebben we zo n 60 km gefietst om de beentjes ( en de derailleur) een beetje te laten wennen aan het sterk glooiende landschap.
We zijn zelfs met een pontje de Maas overgestoken naar Belgie om via Maastricht weer af te zakken naar Slenaken (Sljenich op z n  Limburgs).
Op zaterdag hebben we een deel van de Amstel Goldrace gereden (route 2, ca 110 km) deze route was via bordjes prima te volgen. Op advies van Paul zijn we in Vaals in de “Madonna”  neergestreken voor koffie en de vlaainodige geestelijke bijstand voor de beklimming van de Vaalserberg. En het werkte want ook de gekende niet-klimmers vlogen omhoog. Uiteraard hebben we ook de Cauberg beklommen ( met uitzondering van 1 fietser, die zonodig een nog zwaardere uitdaging wilde aangaan ;zijn naam noemen we niet maar een ei hoort er wel bij) .
Zo n 20 km voor het einde, net buiten Gronsveld werden we overvallen door hevig noodweer, moesten zelfs schuilen langs de kant van de weg achter een paar bosjes, terwijl het onweer over ons heen denderde.
Langs en over de wegen begonnen spontaan bergbeekjes te stromen waardoor we soms tot kniehoogte  (kan ook iets lager zijn geweest)  door het water moesten trappen en met geknepen remmen (en billen) moesten afdalen.
Maar dan heb je ook wel wat meegemaakt! Gelukkig zijn ook de laatste kilometers zonder ongelukken verlopen.
Zondag , de laatste dag, hebben we een door Sjef uitgepeilde tocht gemaakt, gedeeltelijk door Belgie; prima weer, en voor het betere terraswerk kwamen we in Eupen terecht, waar uitsluitend Duits wordt gesproken.

De terugweg naar Slenaken ging door het voormalig ministaatje Moresnet (er was tot 1919 sprake van een Vierlandenpunt), weer over de Vaalserberg (maar dan van de andere kant) en de Cammerich ( voor de 3e keer).
Rond half 2 waren we weer in het hotel en konden we ca 85 km bijschrijven; in totaal hebben we in 3 dagen 285 km gefietst en -nog veel aansprekender- ruim 3.500 hoogtemeters gescoord ! We hebben genoten van het het fietsen, het landschap,het aangename weer en niet te vergeten van het Livar met asperges.
Op bijgaande foto het bewijs van onze beklimming van de Vaalserberg. Vraag: wie weet van wie de fiets op de foto is? Onder de inzenders van het juiste antwoord wordt een bosje asperges verloot (fietsgroepje uiteraard uitgesloten van deelname).